”De impact van Pocket Knife Army”

Een interview met Pocket Knife Army



Bij Erwin Tuijl en Desirée Coumans zit muzikaliteit in hun bloed. Erwin was nog maar vijf jaar toen hij bij de muziekschool stond en te horen kreeg dat hij toch echt nog een jaar moest wachten. Hij kaapte bij zijn ouders cd’s van Jean Michel Jarre en rolde gedurende zijn opleiding in het ‘geluiden-en-knoppen-draaien-gebeuren’, zoals hij het zelf mooi verwoordt. Desirée kan zich net als Erwin niet anders herinneren dan dat ze altijd met muziek bezig was. Ze leerden elkaar kennen op het conservatorium en werkten daar regelmatig samen. Dat werkte zo goed dat ze besloten hun krachten te bundelen. Het resultaat: Pocket Knife Army.



Direct voor het interview schoten we deze teaser video voor het huiskamerconcert dat het duo bij Pollination komt doen op vrijdag 22 mei!

Jullie bestaan nog niet zo lang. Eind vorig jaar was jullie eerste optreden, maar het klonk alsof jullie al jaren bezig zijn. Hoe zijn jullie te werk gegaan?
Desirée: In september 2014 hebben we pas voor het eerst een noot aan iemand anders laten horen en toen zijn we online gegaan met onze EP. Al snel volgde er toen een live clip en een paar maandjes later kwam de videoclip van “Wolf of Memphis”.

Dat klinkt allemaal heel bewust gepland?
Desirée: Ja, we zijn wel van het plannen en plannen ook ver vooruit. Eerst wilden we gaan ontdekken wie wij zijn als act en wat we voor muziek wilden gaan maken, en hoe we dat in hemelsnaam gingen doen met z’n tweeën. We zijn daar een jaar lang mee bezig geweest. Toen we een idee kregen dat het ergens op begon te lijken zijn we eigenlijk direct begonnen met de opnames en vonden in Maasbracht een studio, Moon Music. Daar hebben we alles opgenomen: de eerste EP en het album dat later dit jaar uitkomt.

Heeft het lang geduurd voordat jullie wisten welke kant de muziek op zou gaan?
Erwin: We schrijven en maken al heel lang dingen samen en wilden met Pocket Knife Army precies doen waar wij zin in hadden, zonder concessies.
Desirée: Er was altijd al een soort van chemie in de muziek, maar op een gegeven moment is het handig om kaders te gaan bepalen. En dat hebben we in dat jaar gedaan.
Erwin: Wat ik zelf altijd lekker vind als je dingen aan het produceren bent, is dat je uiteindelijk bepaald wat de sleutelwoorden zijn, wat de kern is. Het kan bij wijze van spreken een woord zijn of een instrument en daar bouw je dan alles omheen.
Desirée: Een van de belangrijkste dingen waar we gaandeweg ook achter kwamen, was dat we geen laptops wilden gebruiken en daar hebben we wel even de tijd voor nodig gehad om te kijken hoe we dat dan voor elkaar gingen krijgen. Erwin vervolgt: Zonder dat je muziek krijgt die heel hevig gebaseerd is op alleen maar loops. Dat vind ik dan weer niet leuk. Ook de opnames zijn voor 80% live-takes. Dat is in een keer opgenomen en daarna hebben we nog een paar overdubs gedaan. Maar voordat we op het punt kwamen dat dat allemaal live kon en de dingen in de kern hetzelfde zijn als op een gitaar een liedje spelen, dat duurde wel even.

Jullie noemen jullie muziek zelf een mix van organisch versus mechanisch (akoestisch versus elektronisch). Wisten jullie vooraf al dat het die kant op zou gaan?
Erwin: Het was al snel een van de eerste uitgangspunten om iets te doen met organische versus mechanische geluiden. Daarom was Moon Music ook zo’n goede match. Wij hebben onze demo’s aan hem laten horen en hij kwam direct al met allerlei ideeën. Veel van onze muziek heeft een elektronische inslag en hij kwam dan soms met het idee om bepaalde dingen juist met een instrument op te nemen. We hebben al die tracks dus weer opnieuw binnenstebuiten gekeerd.

Hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen om het geluid van de opnames terug te vertalen naar een live set?
Desirée: Het liedje moet live vooral dezelfde impact hebben. Je hoeft niet perse dezelfde instrumenten te gebruiken. We proberen vooral door het gebruik van de akoestische gitaar die akoestische elementen terug te laten komen als we live spelen.
Erwin: Het helpt ook dat het zonder laptop is en alles echt is gespeeld. Door aan een enkele knop te draaien klinkt een nummer soms al heel anders.
Desirée: We kunnen bij alles ingrijpen, een refrein langer doen, of inderdaad, door aan een knop te draaien, klinkt een brug die normaal heel heftig is bijvoorbeeld ineens heel ingetogen. Het kan dus alle kanten uit, net als met een gewone band.

Wat kunnen we verwachten van jullie optreden in een huiskamer volgende week (22 mei)?
Erwin (op droge toon): Er gaat wat decibel af.
Desirée: De intensiteit moet hetzelfde blijven. Het zou heel jammer zijn als de impact van de liedjes minder wordt. Het gevoel moet hetzelfde blijven maar wel minder luid en wat uitgekleder.
Erwin: Die impact is belangrijk, daar gaat het altijd om. Het gaat om het effect van een bepaald stuk, een overgang. Maar weet je, al onze nummers zijn gewoon geschreven op een piano en een gitaar, in een huiskamer. Dus al gebruiken we nu andere instrumenten; als de liedjes daar geschreven zijn, zullen ze in een huiskamer-setting absoluut tot hun recht komen.

Pocket Knife Army live zien? Schrijf je nu in voor het huiskamer concert op 22 mei (2015): inschrijven o.v.v.: aanmelden huiskamerconcert.



In de repetitie studio van Pocket Knife Army.


Auteur: Jeroen van Beek